
Την ψυχική υγεία χρειάζεται πρωτίστως ο σημερινός αλλοτριωμένος
άνθρωπος, που βασανίζεται από τα προβλήματα της ζωής, από το εσωτερικό κενό που
δημιούργησε ο σημερινός αμαρτωλός τρόπος ζωής, με τον καταναλωτισμό και τα
ψυχολογικά προβλήματα, που άσκοπα προσπαθεί να καλύψει με την εξωτερική προβολή
του. Φουσκωμένος παρουσιάζεται μπροστά στην ήρεμη στάση των μοναχών, που
παραξενεύονται με την ματαιοδοξία μας, γιατί το κενό προδίδει το πρόσωπό μας,
καθότι όπου λατεύεται το Εγώ ξερριζώνεται ο Θεός, ατροφεί η ψυχή, χάνεται η ανθρωπιά.
Κυριαρχεί ο ατομισμός. Βολεύεται ο εαυτούλης μας στη δική του ευημερία η στα
προβλήματά του, αδιαφορώντας για τον συνάνθρωπό του, φτάνοντας σε κάποιο
αδιέξοδο και τότε ζητά καταφύγιο γαλήνης… "Ασθενούντας θεραπεύετε, λεπρούς
καθαρίζετε… δωρεάν ελάβετε, δωρεάν δότε ημίν".
Η αρχή της ιστορίας της ανάγεται στον 11ον μ.Χ. αιώνα, αλλ' από τον 16ον
αιώνα έχουμε σαφείς και ακριβείς αποδείξεις και λεπτομεροί στοιχεία της ιστορία
της.
Ο Ι.Β.Π. Βασιλείου στο βιβλίο του "Η Ερμιονίς από των αρχαιοτάτων
χρόνων μέχρι των καθ' ημάς" Αθήνα 1907 γράφει ότι επί ηγουμενίας Μακαρίου
Μπουφογγέλη σωζόταν στη βιβλιοθήκη της Μονής μεμβράνη με σημειώσεις, σύμφωνα με
τις οποίες το Καθολικό της Μονής κτίσθηκε τον 11ον αιώνα.
Τη μεμβράνη αυτή, κατά τις ίδιες πληροφορίες, είχε δει και ο άλλοτε
πρωθυπουργός της Ελλάδος Δημ. Γ. Βούλγαρης (ο Τσουμπές).
Δυστυχώς η μεμβράνη αυτή με τις σημειώσεις χάθηκε από τις πολλές
περιπέτειες στις οποίες κατά καιρούς περιέπεσε η Μονή.
Μία άλλη νεώτερη πληροφορία σχετική με την ίδρυση της Μονής είναι εκείνη
που αναφέρει ο Κρανιδιώτης λόγιος και πολυγραφώτατος Μητροπολίτης Κορινθίας
κ.κ. Παντελεήμων Καρανικόλας στο βιβλίο του "Το Κρανίδι. Κομμάτια από την
χαμένη ιστορία του" Κόρινθος 1980. Στο βιβλίο αυτό, που περιλαμβάνει πλουσιώτατη βιβλιογραφία,
δημοσιεύεται, εκτός των άλλων εγγράφων, ακι το αρχείο της οικογενείας των
Μονοχαρτζαίων, παλαιών αγωνιστών του Κρνιδίου. Εκεί υπάρχει η πληροφορία ότι η
Μονή εκτίσθη το 1340μ.Χ. από τον Ιωάννη τον ΣΤ
τὸν Κατακουζηνό πάνω στις ιαματικές
πηγές του Αρχαίου Ασκληπιού.
Στη μεγάλη θύρα της Μονής υπάρχει αχρονολόγητη επιγραφή σε μαρμάρινη
πλάκα : "ΧΡΙΣΤΩ ΣΩΤΗΡΙ ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΙΣ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙΣ ΕΚ ΤΩΝ ΕΝΟΝΤΩΝ
ΕΙΣ ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΟΝ"
Από τον 17ον αιώνα ήταν μετόχι της μονής της Μεγίστης Λαύρας του Άθω και
το 1720 γίνεται πατριαρχικό Σταυροπήγιο ενώ το 1798 ο Γρηγόριος ο Ε ἀνανεώνει την Σταυροπηγιακήν αξίαν της Μονής με Σιγίλιον το οποίο εσώζετο
μέχρι προτινός στη Μονή του Προφήτου Ηλιού της Ύδρας.
Μεγάλη είναι η συμβολή της Μονής στον Αγώνα του Εικοσιένα υπό την πνοήν
των αξίων Ηγουμένων. Εδώ είχε καταφύγει και ο Αγωνιστής Ιεράρχης Ιωσήφ
Ανδρούσης από τη Νεστάνη Αρκαδίας, καταδιωκόμενος από τον Ιμπραήμ με γενναία
αμοιβή. Κατά τους μαύρους χρόνους της Τουρκοκρατίας η Μονή ακμάζει και βοηθά
όλους τους κατοίκους της περιοχής και σε πνευματικά θέματα και σε οικονομικά
τοιαύτα.
Ο πρώτος αναφερόμενος ηγούμενος είναι ο Μακάριος Αγοράτης 1711 ο ορθώσας
και μέχρι σήμερον υπάρχων θαυμάσιον ξυλόγλυπτον τέμπλον.
Από τον Οκτώβριο του 1822 ως το Φεβρουάριο του 1823 η Ερμιόνη έγινε έδρα
της επαναστατικής Κυβερνήσεως. Τα μέλη της επικαλούνται τη δραστηριότητα του
άλλου μεγάλου Ηγουμένου της Μονής Χατζή-Μακάριο για την εξεύρεση καταλυμάτων
εντός η εκτός Μονής. Όταν η Κυβέρνηση μεταφέρεται στο Κρανίδι οι πάντες πριν
φθάσουν εκεί περνούν να πάρουν ευλογία από τους Αγίους Αναργύρους.
Από τις αρχές του 1826 άρχισαν οι προετοιμασίες για την σύγκληση της
Γ Ἐθνοσυνελεύσεως. Οι πρόκριτοι της Ύδρας προτείνουν στους Σπετσιώτας να
συναντηθούν στη Μονή "ίνα συσκεφθώμεν ωρίμως περί των κοινών συμφερόντων.
Ειδοποιήσαμεν περί τούτου και τους αδελφούς Ψαριανούς".
Αυτά και άλλα πολλά έκαναν την Μονήν των Αγίων Αναργύρων τόσο γνωστή και
τόσο σεβαστή που δόξα τω Θεώ απέφυγε την διάλυση της κατά την εποχή του Ὀθωνος, παρά το γεγονός ότι δεν είχε και πολλούς μοναχούς. Το γεγονός
όμως τούτο της λειψανδρίας αναγκάζει την ίδια την Μονή να γίνει μετόχι της
Μονής του προφήτου Ηλιού της Ύδρας. Δεκατρία χρόνια κράτησε τούτο το καθεστώς
και το Φεβρουάριο του 1863 κάποιοι μοναχοί ζητούν από τον επίσκοπο Ύδρας να
κάνει πάλι την Μονή των Αγίων Αναργύρων ανεξάρτητη και να πάνε να μονάσουν σ'
αυτήν. Κάτι που γίνεται και η Μονή ξεκινά μία νέα ιστορία.
Από το 1864-1888 και επί ηγουμενίας Δωροθέου Δακουτρέ η Μονή
ανασυγκροτήται και φθάνει τις παλιές της δόξες.
Από εκείνα ήδη τα χρόνια οι πλοίαρχοι Κρανιδίου, Ερμιόνης, Σπετσών και
Ύδρας, "φέροντες τα πλοία των εις τον εγγύς της Μονής λιμένα Κουβέρτα,
προσεκάλουν τον Ηγούμενον, ο οποίος έφερε την εικόνα των Αγίων Αναργύρων και
ετέλουν αγιασμόν. Την ιεράν των εικόνα προσεκάλουν επίσης κατά τας λιτανείας
εις τας περιπτώσεις ανομβρίας η άλλας αιτίας".
Με την έναρξη του 20ου αιώνος η Μονή αρχίζει πάλι μια πορεία φθοράς για
να φθάσει μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο να έχει μόνο τρεις γέρους μοναχούς
ανίκανους να την συντηρήσουν. Κάτω απ' αυτό το φάσμα ο τότε Μητροπολίτης
Προκόπιος μετετρέπει την Μονή σε γυναικεία και το 1946 το μοναστήρι
εγκαινιάζεται εκ θεμελίων, "αριερατεύοντος Προκοπίου Καραμάνου και
ηγουμένης Θέκλας".
Πράγματι η εξαίρετη αυτή γυναίκα η ηγουμένη Θέκλα, τόσο με την σοφία της
όσο και με την αγιώτητά της έδωσε άλλη πνοή
στη Μονή.
Το 1965 απέθανε εις βαθύ γήρας ο Μητροπολίτης Προκόπιος και τον διεδέχθη
το 1967 ο σημερινός Μητροπολίτης Ύδρας κ. Ιερόθεος, ο οποίος περιβάλλει τη Μονή
με αγάπη και ενδιαφέρεται τόσο για την πρόοδο και την ευημερία αυτής, όσο και
για την πνευματική της εξύψωση και τον
αγγελικό βίο που ασκείται σ' αυτήν.
Τον Ιανουάριο του 1970
απέθανε η πρώτη, μετά την μετετροπή, ηγουμένη Θέκλα Καψοπούλου
και την διαδέχεται η μοναχή Ευφημία
Δάλλα.
Μετά και τον θάνατο της Ευφημίας το 1991 εξελέγη ομοφώνως ηγουμένη η
δραστήρια και ικανότατη μοναχή Χαριτίνη Κωνσταντακοπούλου η οποία από ηλικίας
17 ετών ακολουθεί τον μοναχικό δρόμο, παρά τους πόδας της θαυμασίας ηγουμένης
Θέκλας μαθητεύσασα, αγαπά και ενδιαφέρεται για την Μονή και στην οποία
ευχόμαστε να φανεί αντάξια των προκατόχων της προς δόξαν Θεού, ανύψωση της
μοναχικής ζωής και σωτηρία όσον καταφθάνουν σ' αυτό το ήσυχο λιμάνι του Θεού το
μοναστήρι των Αγίων Αναργύρων.
Αν ιστορία 9 αιώνων καταφέραμε μετά κόπου να την
περάσουμε σε δύο σελίδες μας είναι τελείως αδύνατον να κλείσουμε σε λίγες
γραμμές τις υπέροχες ομορφιές της Μονής : Την πολυσύνθετη αρχιτεκτονική της!
Τις θαυμάσιες τοιχογραφίες της, έργο Κρητικής σχολής και ίσως αμέσου μαθητή
Θεοφάνους Κρητός! Τα υπέροχα κειμήλια της, έργα υψηλής τέχνης και δωρεές των
υψηλών προσώπων που έζησαν η πέρασαν απ' τη Μονή! Την πλούσια βιβλιοθήκη της
των 2000 περίπου σπανίων θεολογικών, φιλολογικών, νομικών και ιστορικών τόμων
της! Τα εκθέματα μίας άλλης εποχής με τα ελαιοτριβεία, τους αργαλιούς, τα
μαγγανοπήγαδα! Τους απέραντους και ζηλευτούς κήπους της! Τις ιαματικές πηγές
της! Και πάνω απ' όλα την ησυχία της και την πνευματική ζωή της! Για όλα αυτά
θα έπρεπε κάποιος να πάρη τον κόπο και να επισκευθή την Μονή και να ζητήση απ'
τους Αγίους Αναργύρους ίασιν ψυχής και σώματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου